Współcześnie budowane drogi i autostrady są realizowane według zupełnie nowych koncepcji technologicznych, dzięki czemu też ich trwałość i żywotność staje się o wiele większa niż miało to miejsce w latach ubiegłych. Praktycznie każda nowo budowana droga szybkiego ruchu czy też autostrada otoczona będzie nasypami ziemnymi na których montowane będą dodatkowo ekrany akustyczne, zapewniające minimalizację przedostawania się uciążliwego hałasu do otoczenia. Bardzo ważne jest więc tutaj zabezpieczenie nasypów ziemnych przed ich naturalnym procesem erozji, powodowanym opadami deszczu czy też silnym wiatrem. W tym celu wykorzystywane będą specjalne maty antyerozyjne, które stanową w tym przypadku materiały geosyntetyczne.
Maty antyerozyjne i ich zastosowanie.
W przypadku zabezpieczenia nasypów ziemnych przed erozją, zastosowanie znajdują wspomniane już wyżej maty antyerozyjne. Są to specjalne maty z pojedynczych włókien polipropylenowych stabilizowanych przeciw promieniowaniu UV, na które będą w znacznym stopniu narażone. Możemy spotkać się z matami antyerozyjnymi ze zbrojeniem lub bez. Są one montowane w gruncie ,w jego przypowierzchniowej warstwie, na głębokości około 1-3 cm i stanowią zabezpieczenie przed wypłukiwaniem gruntu podczas intensywnych opadów atmosferycznych. Dzięki ich zastosowaniu, nie tylko zapewniamy trwałość struktury nasypu, ale jednocześnie gwarantujemy brak zamulania kanałów melioracyjnych wzdłuż drogi, które przecież mają służyć do odprowadzania wody deszczowej z dróg. Możemy więc powiedzieć, iż maty antyerozyjne będą tutaj pełnić dość istotną funkcję w kwestii stabilizacji warunków eksploatacji dróg i autostrad. Ważne jest tutaj jednak, aby dostawca mat antyerozyjnych zagwarantował dostarczenie na plac budowy materiałów najwyższej jakości, dzięki czemu możliwe będzie osiągnięcie optymalnego poziomu efektywności jej zastosowania.
Dodatkowe wzmacnianie nasypów i konstrukcji w budownictwie drogowym.
Poza zastosowaniem mat antyerozyjnych, bardzo często w przypadku konieczności wzmocnienia struktury gruntu w nasypach ziemnych będzie także wykorzystywana geosiatka do wzmacniania, czyli geosyntetyk o dość szerokich oczkach, gwarantujący nie tylko stabilizację i wzmocnienie samej struktury gruntu, ale także zapewniający stabilizację roślinności do czasu jej pełnego ukorzenienia się. Dzięki temu też, nie będzie dochodziło do wypłukiwania warstw roślinności i zamulania ziemią wspomnianych już powyżej kanałów melioracyjnych i całej pozostałej infrastruktury okalającej nowe drogi. Generalnie rzecz więc ujmując, możemy śmiało powiedzieć, iż w przypadku zastosowaniu nowoczesnych materiałów geosyntetycznych takich jak geosiatka czy też mata antyerozyjna, będziemy mogli znacznie podnieść trwałość nowo budowanych dróg i autostrad, co w tym przypadku jest kwestią o zdecydowanie największym znaczeniu.
TAGI