badania statystyczne9Sytuacja na rynku każdej branży uzależniona jest od kilku, czy nawet kilkunastu czynników. Proces rozwoju rynku jest procesem długotrwałym i skomplikowanym, dlatego też wpływ na ten proces ma tak wiele rzeczy. Jedną z nich jest jednak sam konsument, a właściwie jego opinia. Jest to element kluczowy dla rozwoju rynku, a raczej powinniśmy powiedzieć dla prawidłowego rozwoju rynku, bo rynek, z opinią czy też bez niej będzie się rozwijał, ale czy bez opinii konsumenta będzie to szło w dobrym kierunku? My, konsumenci mamy więc wręcz ogromny wpływ na rozwój rynku w tak naprawdę każdej branży. Mamy sporo do powiedzenia w rozwoju rynku branży odzieżowej, elektronicznej, komputerowej, a nawet spożywczej – mamy sporo do powiedzenia w każdej branży, w której aktywnie uczestniczymy jako konsumenci czyli z której kupujemy dobra i z której usług korzystamy. I choć nam samym często wydaje się, że nasza opinia dla wielkich przedsiębiorstw się nie liczy, to jednak można ją porównać do małej cegiełki, która wraz z innymi cegiełkami, wraz z opiniami innych konsumentów buduje to właśnie przedsiębiorstwo. Wielki firmy istnieją głównie dzięki nam, a więc logiczne jest w tym przypadku, że mamy tak wiele do powiedzenia i że nasza opinia tak bardzo dla przedsiębiorców się liczy.

Czy korzystamy ze swoich praw?

Swobodne wypowiadanie się na temat funkcjonowania rynku w każdej branży jest nie tyle naszym przywilejem, co prawem. Każdy konsument ma prawo do tego, by swobodnie wypowiedzieć się na temat cen, jakości świadczonych usług czy też jakości oferowanych towarów. Aby umożliwić konsumentom wypowiadanie się w takich kwestiach stosuje się tak zwane badania marketingowe mające na celu pozyskanie opinii konsumenckiej. Konsument ma wtedy poczucie, że faktycznie jego zdanie ma jakikolwiek udział w rozwoju rynku i nakierunkowaniu do na prawidłowy tor, a przedsiębiorca zyskuje cenne informacje, dzięki którym może polepszyć sytuację swojej firmy, czy swojego zakładu na rynku. Czy jednak konsumenci tak chętnie korzystają ze swoich praw? Czy my, jako konsumenci, możemy z czystym sumieniem powiedzieć, że faktycznie uczestniczymy w procesie, jakim jest badanie opinii i że bierzemy czynny udział w polepszaniu sytuacji rynkowej? Być może niektórzy mogą tak o sobie powiedzieć, ale na pewno nie wszyscy…

Niestety nie wszyscy

Powinniśmy tutaj powiedzieć, że niestety nie wszyscy – niestety, bo aktywny udział w badaniach opinii konsumenckiej może mieć dla nas bardzo korzystny. Badanie opinii może pomóc we wprowadzeniu oczekiwanych przez nas zmian. Jak przedsiębiorca ma się o naszych preferencjach dowiedzieć, skoro nie korzystamy ze swojego prawa wypowiadania się na temat rynku? Badania marketingowe przeprowadzane są po to, by nam wszystkim, dwóm stronom czyli konsumentom i przedsiębiorcom było lepiej, byśmy wszyscy byli bardziej zadowoleni z aktualnych możliwości na rynku, a więc być może powinniśmy zacząć aktywnie uczestniczyć w procesie rozwoju rynkowego.

TAGI
Wpisane w: Biznes     Tagi: , , , ,

Warning: Use of undefined constant cloogooq - assumed 'cloogooq' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /wp-content/themes/pager-10/single.php on line 79

Musisz byą zalogowany aby komentowaą.

=