Czy własna firma to dobry pomysł? Takie pytanie zadaje sobie dziś bardzo dużo, szczególnie młodych osób. To młodzi mają dziś najtrudniejszą sytuację, bo choć ludzie w wieku pięćdziesięciu lat również nie mają dziś lekko, jeśli chodzi o pracę w przypadku jej utraty, to jednak młodzi ludzie czują się bardzo zdemotywowani ówczesnymi realiami. Przypomnijmy więc pokrótce, o jakich dokładnie strasznych realiach mowa, które tak załamują młodych ludzi? Młodzież chętnie wybiera się na studia na uczelnie wyższe. Chętnie uczy się, pogłębiając swoją wiedzę z kierunku, który jest interesujący dla studiujących na nim studentów. Kończy czasami nawet kilka kierunków równolegle i robi to po to, żeby mieć większe szanse na znalezienie w przyszłości dobrze płatnej, stałej pracy. Najgorsze jest jednak to, że większości się to niestety nie udaje. Młodzi ludzie nawet z kilkoma ukończonymi kierunkami studiów mają duży problem ze znalezieniem dobrze płatnej i stałej pracy – takiej, która związana była z ich zainteresowaniami, która pozwoliłaby się samorealizować, rozwijać i najzwyczajniej w świecie godnie żyć. Dlatego właśnie większość młodych uważa, że najlepiej jest po prostu założyć własną firmę, która byłaby pod ich wyłączną kontrolą, która przynosiłaby im znaczne zyski oczywiście pod warunkiem, ze prawidłowo by funkcjonowała. A czy łatwo jest doprowadzić do ugruntowania i ustabilizowania wysokiej pozycji firmy na rynku? Oczywiście, że nie jest łatwo i potwierdzą to wszyscy ci, którzy próbowali już to zrobić, a ich próby albo skończyły się fiaskiem, albo pozwoliły zrealizować marzenie młodego przedsiębiorcy.
Dobry plan to podstawa
Podstawą udanego przedsiębiorstwa jest dobry plan. Biznes plan oczywiście. Ale taki plan nie ma być elaboratem – ma on jedynie zawierać najważniejsze punkty funkcjonowania firmy, najważniejsze pomysły i przede wszystkim najbardziej skuteczne sposoby na zwalczenie konkurencji, która w każdej branży jest dziś niesamowicie duża. Trzeba oczywiście zrobić tak zwany market research, trzeba dowiedzieć się, czego oczekują tak naprawdę konsumenci, bo w przypadku każdej firmy, każdego przedsiębiorstwa, każdego (nawet niezwykle małego) zakładu to właśnie klienci są najważniejsi i to ich zdanie, ich potrzeby i sugestie liczą się w biznesie najbardziej. Następnie czeka nas analiza danych zebranych podczas rekonesansu, a potem przejście do…działania!
Od teorii do praktyki
To nie teoria jest tu bowiem najważniejsza, a oczywiście praktyka. Zresztą, sami dobrze wiemy, że sama teoria to nic – że zawsze to praktyka jest niezbędna. Dlatego jeśli na przykład naszym pomysłem na biznes jest produkowanie lekarstw, to sam rejestr aptek nic nam nie da. To próba nawiązania z nimi współpracy będzie działaniem, które powinniśmy podjąć możliwie najszybciej. Dobry, rozsądny plan w połączeniu z aktywnym, ale również rozsądnym działaniem to podstawa dobrze prosperującej firmy i uzyskania zaufania konsumentów.
TAGI